Occupational-Medicine

طب کار -تامین اجتماعی

هدف از انجام معاینات پزشکی در مورد متقاضیان استخدام (معاینات طب کار) عبارتست از به کاهش میزان شیوع و شدت حوادث و  بیماری‌های شغلی به واسطه ایجاد تطابق منطقی بین توانائی­های روحی و فیزیکی شاغل و نیازهای حرفه ای مورد نظر؛ به عبارت دیگر بدین طریق فرد متقاضی با توجه به توانائی­های روحی و فیزیکی در کاری گمارده می­‌شود که دارای نیازهای متناسب با توانائی­های او باشد.
اين معاينات بر اساس ماده 90 قانون تامين اجتماعي جهت تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتن شاغل الزامي است.

مرکز تخصصی طب کار ستایش کار زیر نظر خانم دکتر پگاه علیرضایی آماده ی ارائه خدمات به شما مراجعین عزیز می باشد.

اجزاء معاینات پیش از استخدام عبارتند از:

معاینات پزشکی قبل از استخدام شامل بررسی وضعیت سلامت عمومی و بررسی توانائی­های عملکرد فرد با توجه به سابقه طبی، تاریخچه شغلی و معاینه بالینی.

اقدامات تشخیصی قبل از استخدام:


• اودیومتری (شنوایی سنجی)
• اپتومتری (بینایی سنجی)
• الکتروکاردیوگرافی (نوارقلب)
• رادیوگرافی قفسه سینه و سایر گرافیهای لازم بر اساس نوع شغل
• بررسی بیوشیمیایی خون
• آزمایش تجزیه ادرار(شامل تست عدم اعتیاد به درخواست کارفرما)
• تست‌های سرولوژیک (سرم خون)
•  آزمون‌های روانشناسی
• بررسی عملکرد کار ریه از طریق اسپیرومتری و یا روش‌های مورد نیاز دیگر
• برآورد توانائی‌های فیزیکی و روانی لازم برای انجام شغل مورد نظر
• بررسی میزان تطابق موجود بین نیازهای فیزیکی شغل مورد نظر و توانائی‌های فیزیکی-روحی فرد متقاضی

بر اساس قانون، كارفرمايان بايد كاركنان خود را قبل از استخدام تحت معاينات پزشكي قرار داده و وضعيت مناسب آن‌ها را براي انجام وظايف شغلي  مشخص نمايند.

سازمان تامين اجتماعي به عنوان بزرگترين سازمان بيمه گر در كشور، ابلاغيه‌ای منتشر نموده كه در آن ضمن تاكيد بر انجام اين معاينات در مراكز مجاز، رويه‌ای را مشخص كرده كه بر اساس آن چنانچه فرد در شغل مناسبي از نظر پزشكي به كار گمارده نشده باشد غرامت سازمان تامين اجتماعي از كارفرما بر اساس ماده 50 قانون تامين اجتماعي اخذ خواهد شد.

روشن است كه يافتن انساني كه از هر نظر سالم و فاقد بيماري باشد هم سخت است و هم نيازمند هزينه بالايي است، بنابراين مركز تخصصي طب كار ستایش کار موارد زير را در انجام معاينات دوره اي و تعيين توانايي فرد براي انجام كار در نظر مي گيرد:

1. وجود بيماري هايي كه بعداً ممكن است با بيماري هاي شغلي اشتباه شوند.

2. وجود بيماري هايي كه ممكن است در اثر كار تشديد شوند. 

3. وجود بيماري ها و شرايطي كه فرد را مستعد ابتلا به بيماري هاي شغلي كند.

4. توانايي فرد براي برآورده كردن نيازمندي هاي شغل. 

5. وجود بيماري هايي كه امكان آلوده كردن همكاران ،مراجعان و محصول را داشته باشند. 

6. وجود بيماري هايي كه باعث غيبت هاي مكرر فرد شوند (به درخواست كارفرما).

7. شرايطي كه باعث شود ريسك از كار افتادگي كلي فرد در اثر اشتغال بالا باشد. 

8. بيماري هايي كه بعداً هزينه درمان زيادي داشته باشند (به درخواست كارفرما).

9. شرايط روانشناختي و تيپ هاي شخصيتي (به درخواست كارفرما).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا