Occupational-Medicine

استرس شغلی و سلامتی

مرکز تخصصی طب کار ستایش کار آماده ی ارائه خدمات به شما مراجعین گرامی می باشد .

لطفا جهت هماهنگی و اطلاعات بیشتر با شماره 22860777-021 تماس بگیرید.

استرس زنگ خطری را در مغز به صدا در می آورد که با آماده کردن بدن برای اقدام دفاعی پاسخ می دهد.

سیستم عصبی تحریک می‌شود و هورمون‌هایی ترشح می‌شود که حواس را تیزتر می‌کنند، نبض را تسریع می‌کنند، تنفس را عمیق‌تر می‌کنند و ماهیچه‌ها را منقبض می‌کنند. این پاسخ (گاهی اوقات به آن پاسخ مبارزه یا فرار می گویند) مهم است زیرا به ما کمک می کند در برابر موقعیت های تهدید کننده دفاع کنیم.

پاسخ به صورت بیولوژیکی از پیش برنامه ریزی شده است. همه بدون توجه به اینکه شرایط استرس زا در محل کار یا خانه است، تقریباً به یک شکل پاسخ می دهند.

اپیزودهای استرس کوتاه مدت یا نادر خطر کمی دارند.

اما زمانی که موقعیت‌های استرس‌زا حل‌نشده باقی می‌مانند، بدن در حالت فعال شدن ثابت نگه داشته می‌شود که سرعت ساییدگی و پارگی سیستم‌های بیولوژیکی را افزایش می‌دهد.

در نهایت، خستگی یا آسیب ایجاد می شود و توانایی بدن برای ترمیم و دفاع از خود می تواند به طور جدی به خطر بیفتد. در نتیجه، خطر آسیب یا بیماری تشدید می شود.

مطالعات انجام شده در رابطه با استرس شغلی و انواع بیماری ها:

در 20 سال گذشته، بسیاری از مطالعات به رابطه بین استرس شغلی و انواع بیماری ها پرداخته اند. اختلالات خلقی و خواب، ناراحتی معده و سردرد، و اختلال در روابط با خانواده و دوستان نمونه هایی از مشکلات مرتبط با استرس هستند که به سرعت ایجاد می شوند و معمولاً در این مطالعات دیده می شوند.

این علائم اولیه استرس شغلی معمولاً به راحتی قابل تشخیص است. اما مشاهده تأثیر استرس شغلی بر بیماری‌های مزمن دشوارتر است، زیرا بیماری‌های مزمن زمان زیادی طول می‌کشد تا ایجاد شوند و می‌توانند تحت تأثیر عوامل زیادی غیر از استرس باشند.

با این وجود، شواهدی به سرعت در حال جمع‌آوری است که نشان می‌دهد استرس نقش مهمی در انواع مختلفی از مشکلات مزمن سلامتی – به‌ویژه بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات اسکلتی- عضلانی، و اختلالات روانی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا